Jumat, 18 Februari 2011

PERKEMBANGAN DEWASA AWAL


TUGAS MAKALAH
PERKEMBANGAN DEWASA AWAL USIA 22-35 TAHUN


 







STIKES MUTIARA INDONESIA
SUMATERA UTARA - MEDAN


NAMA              : BERNARDO SIMATUPANG
NIM                  : 10.02.060
PROGRAM      : SARJANA ILMU KEPERAWATAN
DOSEN            : Ns. ROSETY S.Kep






Pertumbuhan dan Perkembangan Sepanjang Hayat
Pertumbuhan dan perkembangan manusia merupakan paten perubahan fizikal, kognitif dan sosio-emosi sepanjang pusingan hayat manusia. Manusia secara fitrahnya berkembang seperti bulan sabit: bersifat lemah pada usia awalnya, semakin membesar dan kuat pada usia pertengahan dan menjadi lemah kembali pada usia emas. Justeru, pertumbuhan dan perkembangan manusia meliputi dari saat terbentuknya janin manusia sehingga menjadi seorang bayi dan seterusnya berkembang menjadi seorang kanak-kanak, remaja, dewasa dan berakhir dengan detik kematian.
Falsafah Fitrah Kejadian Manusia
Ahli falsafah menanggap fitrah kejadian manusia berasaskan konsep tiga konsep iaitu semulajadi berdosa, tabula rasa dan ‘innate goodness’.
Pada kurun pertengahan, kanak-kanak dipercayai lahir dengan dosa dan kejahatan. Justeru, tujuan pengasuhan kanak-kanak adalah untuk membersihkan mereka daripada dosa-dosa tersebut. Pada kurun ke-17, John Locke memperkenalkan konsep tabula rasa. Kanak-kanak diibaratkan seperti ‘blank blanket’. Keperibadiannya terbentuk daripada pengalaman.
Pada kurun berikutnya, Jean-Jacques Rousseau memperkenalkan konsep innate goodness view. Menurutnya, kanak-kanak dilahirkan dengan keadaan sedia baik. Oleh itu, beliau mencadangkan agar kanak-kanak dibiarkan membesarkan secara semula-jadi dengan pengawasan yang minimum.
Falsafah Kejadian Manusia Daripada Perspektif Al-Quran & SunnahBerikut merupakan antara falsafah fitrah kejadian manusia yang diwariskan melalui Quran dan sunnah:
  • Manusia adalah sebaik-baik kejadian
  • Manusia adalah khalifah Allah (mengurus dan mentadbir alam) menuju kesejahteraan
  • Manusia pertama (Adam) dicipta dari tanah, manakala Hawa (isteri Adam) dicipta dari tulang rusuk kiri Adam
  • Anak lahir ibarat kain putih. Ibubapa yang menjadikannya seorang majusi, nasrani dsb.
  • Setiap manusia mempunyai dua musuh utama sejak lahir iaitu hawa nafsu dan syaitan
  • Para Rasul diutus untuk memimpin manusia pada jalan kebenaran
  • Manusia yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa & berakhlak mulia
  • Setiap manusia mempunyai nasib tersendiri (Qada’ dan Qadar)
  • Tujuan penciptaan manusia adalah untuk beribadah kepada Allah
  • Manusia bersifat gelisah dan tergesa-gesa, kecuali orang-orang yang sabar dan tetap dalam mendirikan solat dengan sempurna
  • Manusia dihidupkan dan dimatikan untuk diuji siapakah yang terbaik amalannya ketika di dunia
  • Pusingan hidup manusia ibarat bulan sabit
  • Setiap manusia akan diberi pembalasan di hari akhirat
  • Kehidupan di dunia bersifat sementara. Kehidupan abadi (tanpa kematian) adalah di akhirat.
Proses dan Jangka Masa Perkembangan
Pertumbuhan dan perkembangan manusia mempunyai persamaan dan perbezaan di antara satu sama lain. Perkembangan manusia juga bersifat kompleks kerana ianya terhasil daripada proses biologi, kognitif dan sosio-emosi manusia. Setiap manusia melalui proses kelahiran, tumbesaran dan kematian. Namun dalam proses tersebut, setiap individu melalui pengalaman yang berbeza dan akhirnya menjadikan setiap individu adalah unik.
Proses Biologi, Kognitif dan Psiko-Emosi
Proses biologi merupakan proses perubahan fizikal manusia secara semula-jadi. Gen daripada keluarga, pertumbuhan otak, pertambahan tinggi dan berat badan, perubahan kemahiran motor, perubahan hormon dan penurunan kardiovaskular mencerminkan peranan proses biologi dalam pertumbuhan manusia.
Proses kognitif merupakan perubahan pemikiran, kepintaran dan bahasa manusia. Proses sosio-emosi pula berkait dengan perubahan dalam hubungan manusia dengan orang lain, perubahan emosi serta personalitinya.
Kesemua proses ini saling berhubungan, berintegrasi dan mempengaruhi antara satu sama lain. Sehubungan itu, pertumbuhan dan perkembangan manusia adalah intergrasi antara proses biologi, kognitif dan sosio-emosi manusia.
Tempoh Perkembangan
Tempoh perkembangan merujuk kepada jangka masa dalam kehidupan seseorang yang ditandakan dengan beberapa kriteria. Tempoh perkembangan manusia dibahagikan tahap mengikut turutan Yaitu:
  1. Prenatal: Prenatal adalah tempoh masa dari dalam kandungan sehingga kelahiran. Melibatkan pertumbuhan pesat dari satu unit sel kepada satu ornisma kompleks.

  1. Bayi: 18 bulan hingga 24 bulan. Tempoh kebergantungan yang tinggi kepada orang dewasa dan tempoh permulaan aktiviti psikologi.

  1. Kanak-kanak awal: 25 bulan hingga 6 tahun. Juga dikenali sebagai peringkat pra-sekolah. Belajar menjadi self-sufficient, bersedia untuk belajar dan suka bermain dengan rakan sebaya.

  1. Kanak-kanak pertengahan dan akhir: 6 hingga 11 tahun. Mula bersekolah. Dikenali sebagai tempoh the elementary school year. Mula menguasai kemahiran membaca, mengira dan menulis.

  1. Remaja: Tempoh transisi daripada kanak-kanak kepada orang dewasa awal. Bermula antara 10-12 tahun sehingga 18-22 tahun. Mengalami pertumbuhan biologi yang pesat. Mula berdikari, membentuk identiti, berfikiran logik, abstrak dan idealistik.

  1. Dewasa awal: Awal 20-an hingga 30-an. Masa pengukuhan pribadi, ekonomi dan memulakan hidup berkeluarga.

  1. Dewasa pertengahan: 40 an-60-an. Menjadi matang dan memperolehi kepuasan kerjaya.

  1. Dewasa akhir: 60-an atau 70-an hingga meninggal dunia. Terbahagi kepada dua iaitu tua awal (65-74 tahun) dan tua akhir (75 tahun dan ke atas).
Isu Perkembangan
  1. Nature and nurture: Perkembangan dipengaruhi oleh faktor semulajadi (sifat biologi manusia) atau pengasuhan.
  2. Continuity and discontinuity: Perkembangan melibatkan perubahan kumulatif (continuity) atau distinct states (discontinuity)
  3. Kestabilan dan perubahan: Pembangunan manusia melibatkan kestabilan atau perubahan.
A. Perkembangan Aspek Fisik
Daur Pertumbuhan Fisik
Petumbuhan fisik tidak dapat dikatakan mengikuti pola ketetapan yang tertentu. Pertumbuha tesebut terjadi secara bertahap atau dengan kata lain seperti naik turunnya gelombang adakalanya cepat adakalanya lambat.
Daur Pertumbuha Utama
Studi tentang pertumbuhan fisik telah menunjukkan bahwa pertumbuha aak dapat di bagi menjadi 4 periode utama, dua periode ditandai dengan pertumbuhan yang cepat da dua periode lainnya dicirikan oleh pertumbuhan yang lambat. Selama periode pralahir dan 6 bulan setelah lahir, pertumbuhan tubuhnya sagat cepat. Pada akhir tahu pertama kehidupan pascalahirnya, pertumbuhan memperlihatkan tempo yang sedikit lambat dan kemudian menjadi stabil sampai si anak memasuki tahap remaja, atau tahap kemataga kehidupa seksualnya.
Keanekaragaman Daur Pertumbuhan
Ukuran dan bangun tubuh yag diwariskan secara genetik, juga mempengaruhi laju pertumbuhan tersebut. Anak-anak yang mempunyai bangun tubuh kekar biyasanya akan tumbuh dengan cepat dibandingkan dengan mereka yang bangun tubuhnya kecil atau sedang. Anak-anak dengan bangun tubuh besar ini, biyasanya akan memasuki tahap remaja lebih cepat dari pada teman sebayanya yang mempunyai bangun tubuh lebih kecil.
Besar Kecilnya Ukuran Tubuh
Besar kecilya tubuh seseorang dipengaruhi oleh factor keturunan dan juga factor lingkungan. Faktor keturunan menentukan cara kerja hormon yang mengatur pertumbuhan fisik yang dikelurka oleh lobus anterior dari kelenjar pituitary, suatu kelejar kecil yang terletak didasar sebelah bawah otak.
Tinggi Tubuh
Anak-anak dengan usia sebaya dapat memparlihatkan tinggi tubuh yang sangat berbeda, tetapi pola pertumbuhan tinggi tubuh mereka tetap mengikuti aturan yang sama. Bila dihitung secara rata-rata, pola ini dapat menggambarkan pertumbuhan anak pada usia tertentu. hal ini dipenganruhi oleh faktor dari dalam (gen) dan faktor dari luar seperti asupan gizi yang memadai untuk pertumbuhan tinggi badan

Berat Tubuh
Rata-rata berat bayi ketika dilahirkan adalah 3 sampai 4 kg, tatapi ada juga beberapa bayi yany beratnya 1½ sampai 2 kg.Pada waktu berusia 2 dan 3 tahun berat tubuh anak akan bertabah 1½ sampai 2 ½ kg setiap tahunnya. Setelah anak berusia 3 tahun, nampak berat tubuh tidak lagi bertambah dengan cepat, bahkan cenderung pelahan sampai saatnya nanti ia memasuki usia remaja. Pada usia 5 tahun, seorang anak yang normal akan memiliki berat tubuh yang berkisar antara 40 dan 45 kg.
Proporsi Tubuh
Proporsi tubuh atau perbandingan besar kecilnya anggota badan secara keseluruhan pada bayi jelas berbeda dari proporsi orang dewasa. Pertumbuhan tinggi dan berat badan menunjukkan bahwa pertumbuhan tinggi badan anak lebih cepat dari pada pertumbuhan berat badannya. Kecuali pada tahun pertama kehidupan sewaktu ia tumbuh dengan cepat
Tulang
Perkembangan tulang yang terjadi pada setiap manusia biasaya mencakup pertumbuhan tulang, perubahan jumlah tulang, dan perubaha komposisi tulang. Perkembangan tulang ini sejalan dengan kecenderungan pertumbuhan umumnya yaitu pada tahu pertama pertumbuhan cepat sekali, kemudia lambat da pada saat remaja menjadi cepat kembali.
Pertumbuhan tulang terjadi karea memang ada pemajanga pada ujung tulang. Epiphisis, juga disebut tulang rawa memisahka baying tulang atau yang disebut diaphsis dari tulang laiya.
Otot dan Lemak
Pada saat seseorang dilahirkan, dia sudah mempunyai serabut otot, tetapi masih belum berkembang. Setelah kelahiraya, serabut ini akan berubah ukuran, betuk dan komposisi. Pajag, lebar, dan ketebalan otot ini akan mengalami proses pertumbuhan. Memasuki usia dewasa, otot ini telah berkembang sebanyak lima kali dari saat dilahirkan.
Dalam perkembangan pembentukan sel lemak ada tiga periode kriis. Periode pertama selama tiga bulan terakhir kehidupan pra lahir, periode kedua selama dua sampai tiga tahun kehidupa pasca lahir dan periode ke tiga atara usia sebelas sampai tiga belas tahun.
Gigi
Biasanya gigi susu sudah akan memotong graham bayi ketika ia berusia enam sampai delapan bulan, tetapi kapan tepatnya gigi itu tumbuh keluar tergantug pada kesehatan, keturuan, gizi, jenis kelamin anak, dan factor lainnya. Rata-rata anak usia sembilan bulan sudah memilki tiga gigi sedangkan pada usia dua sampai dua setengah tubuh mereka akan memiliki dua puluh gigi susu yang telah tumbuh.
Setelah gigi susu tumbuh sempurna, dalam gusi anak nantinya calon gigi tetap mlai diberi kapur pengguat. Urutan gigi tetap yag diberi kapur penguat ini sama dengan proses terjadinya pemunculan gigi susu. Rata-rata anak berusia enam tahun akan mempunyai satu atau dua gigi tetap, pada usia sepuluh tahun mempunyai empat belas sampai enam belas gigi susu, da pada usia 13 tahun telah memiliki 27 atau 28 gigi tetap. Empat gigi tetap terakir, yang serig disebut sebagai gigi kebijakan akan tumbuh pada usia 17 dan 25 tahun.
B. Perkembangan Aspek Moral
Untuk mempermudah dalam membahas perkembangan moral, prlu untuk dimengerti arti istilah tersebut.
Perilaku moral berarti perilaku yang sesuai dengan kode moral kelompok sosial. “Moral”berasal dari kata latinyang berarti tatacara, kebiasaan dan adat. Perilaku moral dikendalikan oleh konsep-konsep moral- peraturan perilakuyang telah menjadi kebiasaan bagi anggota suatu budaya dan yang menentukan popla perilaku yang diharapkan dari seluruh anggota kelompok.
Perilaku tak bermoral berarti perilaku yang tidak sesuai dengan harapan sosial. perilaku demikian tidak disebabkan oleh ketidak acuhan akan harapan sosial, melainkan ketidak setujuan dengan standart sosial atau kurang adanya perasaan wajib menyesuaikan diri.
Perilaku amoral berarti perilaku yang lebih disebabkan ketidak acuhan terhadap harapan kelompok sosial dari pada pelanggaran sengaja terhadap standart kelompok. Beberapa diantara perilaku anak kecil lebih bersifat amoral dari pad takbermoral.
Pada saat lahir, tidak ada anak yang memiliki hati nurani atau skala nilai. Akibatnya, tiap bayi yang baru lahir dapat dianggap amoral. Tidak seorang anakpun dapat diharapkan mengembangkan kode moral sendiri. Maka, tiap anak harus diajarkan standart kelompok tentang yang bernar dan yang salah.
Dalam mempelajari sikap moral, terdapat empat pokok utama:
1) Mempelajari apa yang diharapkan kelompok sosial dari anggotanya sebagaimana dicantumkan dalam hukum, kebiasaan, dan peraturan.
2) Mengembangkan hati nurani.
3) Belajar mengalami perasaan bersalah dan rasa malu bila perilaku individu tidak sesuai dengan harapan kelompok.
4) Mempunyai kesempatan untuk interaksi sosial untuk belajar apa saja yang diharapkan anggota kelompok.
Pola Perkembangan Moral
Menurut Peaget, perkembangan moral terjadi dalam dua tahap. Tahap pertama disebut tahap realisme moral ( moralitas oleh pembatasan”. Tahap kedua disebut moralitas otonomi ( moralitas oleh kerja sama atau hubungan timbal balik)
Dalam tahap yang pertama ini seorang anak menilai tindakan sebagai benar atau salah atas dasar konsekuensinya dan bukan berdasarkan motifasi dibelakangnya. Moral anak otomatis mengikuti peraturan tanpa berfikir atau menilai, dan cendrung menganggap orang dewasa yang berkuasa sebagai
maha kuasa. Yang paling penting menurut Piaget bahwa anak menilai suatu perbuatan benar atu salah berdasarkan hukuman bukan pada nilai moralnya.
Di tahap kedua perkembangan kognitif anak telah terbentuk sehingga dia dapat mempertimbangkan semua cara yang mungkin untuk memecahkan masalah tertentu. Anak mulai dapat melihat masalah dari berbagai sudut pandang dan dapat mempertimbangkan berbagai faktor untuk memecahkan masalah.
Elizabeth B. Hurlock merumuskan tahap perkembangan manusia secara lebih lengkap sebagai berikut:
1. Masa Pranatal, saat terjadinya konsepsi sampai lahir.
2. Masa Neonatus, saat kelahiran sampai akhir minggu kedua.
3. Masa Bayi, akhir minggu kedua sampai akhir tahun kedua.
4. Masa Kanak- Kanak awal, umur 2 – 6 tahun.
5. Masa Kanak- Kanak akhir, umur 6 – 10 atau 11 tahun.
6. Masa Pubertas (pra adolesence), umur 11 – 13 tahun
7. Masa Remaja Awal, umur 13 – 17 tahun. Masa remaja akhir 17 – 21 tahun.
8. Masa Dewasa Awal, umur 21 – 40 tahun.
9. Masa Setengah Baya, umur 40 – 60 tahun.
10. Masa Tua, umur 60 tahun keatas.
2. Agama Pada Masa Anak- Anak
Sebagaimana dijelaskan diatas, yang dimaksud dengan masa anak- anak adalah sebelum berumur 12 tahun. Jika mengikuti periodesasi yang dirumuskan Elizabeth B. Hurlock, dalam masa ini terdiri dari tiga tahapan:
1. 0 – 2 tahun (masa vital)
2. 2 – 6 tahun (masa kanak- kanak)
Menurut Zakiah Daradjat, sebelum usia 7 tahun perasaan anak terhadap tuhan pada dasarnya negative. Ia berusaha menerima pemikiran tentang kebesaran dan kemuliaan tuhan. Sedang gambaran mereka tentang Tuhan sesuai dengan emosinya. Kepercayaan yang terus menerus tentang Tuhan, tempat dan bentuknya bukanlah karena rasa ingin tahunya, tapi didorong oleh perasaan takut dan ingin rasa aman, kecuali jika orang tua anak mendidik anak supaya mengenal sifat Tuhan yang menyenangkan. Namun pada pada masa kedua (27 tahun keatas) perasaan si anak terhadap Tuhan berganti positif (cinta dan hormat) dan hubungannya dipenuhi oleh rasa percaya dan merasa aman.
Rasa heran dan kagum merupakan tanda dan sifat keagamaan pada anak. Berbeda dengan rasa heran pada orang dewasa, rasa heran pada anak belum kritis dan kreatif. Mereka hanya kagum pada keindahan lahiriah saja. Untuk itu perlu diberi pengertian dan penjelasan pada mereka sesuai dengan tingkat perkembangan pemikirannya. Dalam hal ini orang tua dan guru agama mempunyai peranan yang sangat penting.

 

PERKEMBANGAN SOSIO-EMOSI DAN KRISIS DEWASA PERTENGAHAN

Usia dewasa pertengahan sememangnya membawa pelbagai perubahan dalam kehidupan manusia. Tidak terkecuali aspek sosio-emosi dan krisis yang melanda mereka pada tahap ini. Carl Jung menyatakan bahawa perubahan psikologi dirasakan bermula ketika umur 35 dan 40 tahun. Pada masa ini juga Jung berpendapat bahawa terdapat perubahan pada karakter personaliti yang terpendam selama ini (berubah atau timbul) manakala karakteristik yang lain semakin kurang penting dan mungkin diganti dengan tret personaliti yang berbeza. Skema Lavinson menyatakan bahawa transisi usia pertengahan bermula sekitar usia 40tahun dan bertindak sebagai penghubung kepada usia dewasa akhir. Ada 3 perkara penting yang terkandung dalam skema ini;

1. Melihat semula dan
2. Memperbaik aspek-aspek dalam kehidupan mereka dan menguji elemen-elemen pada struktur hidup mereka yang baru.
3. Menyelesaikan masalah psikologikal sebaik memasuki usia pertengahan.
Individu pada usia pertengahan ini dilabelkan sebagai ‘generasi sandwich’ kerana mereka bertanggungjawab ke atas ibu bapa dan dalam masa yang sama, mereka mempunyai tanggungjawab ke atas anak-anak mereka juga. Perkembangan personaliti pada usia pertengahan dapat dilihat daripada perubahan daripada perasaan atau emosi aktif kepada pasif. Penyelidik berpendapat bahawa pada usia 40, manusia merasakan mereka mampu mengawal persekitaran, halatuju dan juga akibat daripada keputusan mereka sendiri. Tetapi pada umur 60 pula, mereka merasakan kelakuan berisiko adalah sesuatu yang berbahaya dalam hidup mereka. Perspektif individu terhadap masa juga berubah dan ia mempengaruhi konstruk personaliti dan pemahaman kendiri mereka. Individu dewasa pertengahan ini menukar pandangan mereka bahawa masa adalah merujuk kepada apa yang tinggal sebelum mereka mati dan hal ini menyumbang tekanan untuk melakukan perubahan dalam hidup. Kimmel(1980) menyatakan bahawa personaliti usia pertengahan adalah lebih stabil daripada kehidupan awal mereka. Individu ini juga menambah pengalaman mereka untuk mengendalikan stress dan masalah.

Krisis Atau Transisi Dewasa Pertengahan.
1. Masa Transisi ( masa peralihan )
Usia dewasa pertengahan merupakan usia peralihan dari tahap dewasa awal ke tahap tua iaitu peringkat fungsi fizikal dan mental individu mula berkurangan.
Individu wanita mengalami menopause iaitu kehilangan kemampuan reproduksi , manakala individu lelaki mengalami perubahan dalam kejantanan mereka. Ketika melalui peringkat ini, samada lelaki atau wanita akan mengalami kekeliruan menjalani usia pertengahan. Individu di peringkat ini tidak tahu di mana kedudukan mereka yang sebenarnya kerana mereka berada di tengah-tengah, antara muda dan tua. Terdapat individu yang berasa tidak selesa (canggung) dan tidak tahu membawa diri mereka, hingga terdapat individu yang mencuba meyakinkan diri bahawa mereka masih muda dengan ucapan, cara berpakaian dan juga bertingkah laku seperti orang muda.


2. Masa Pencapaian (prestasi)
Pada usia 40-an, individu sudah mencapai tahap prestasi yang baik dalam hidup berikutan pendidikan dan juga pengalaman- pengalaman yang banyak. Individu tahap ini, kebiasaannya mempunyai hubungan-hubungan interpesonal yang luas dan mendapat kepercayaan untuk memegang sesebuah tanggungjawab atau jawatan dalam organisasi (pemimpin) dan mendapat status sosial yang kukuh dalam masyarakat. Manakala kedudukan kewangan pada tahap ini seharusnya adalah kukuh berikutan tahap ini adalah tahap individu sudah mencapai kejayaan dalam kerjaya.


3. Ketidakseimbangan Perubahan Pola Hidup
Penyesuaian terhadap perubahan pola hidup yang disebabkan oleh adanya perubahan fizikal dapat mempengaruhi keseimbangan psikologi seseorang. Terdapat beberapa perkara yang boleh menimbulkan ketidakseimbangan tersebut seperti berikut;

1. ketegangan somatik - iaitu tanda-tanda lanjut usia (tua) atau perubahan fizikal

2. ketegangan kebudayaan- iaitu kebiasaan dalam sosio-budaya yang menganggap bahawa individu yang muda adalah lebih baik (produktif).
3. ketegangan ekonomi – iaitu adanya tuntutan ekonomi dari keluarga berikutan keperluan pendidikan anak-anak dan sebagai lambang status keluarga.
4. ketegangan psikologi – “psychological stress” disebabkan kehilangan pasangan seperti kematian atau perceraian, ditinggalkan anak yang sudah berkahwin, tekanan kerja, kebosanan terhadap rutin harian yang sama (monoton) atau adanya perasaan “tidak muda lagi”.

4. “Usia Berbahaya”
Interprestasi dari “usia berbahaya” boleh dikaitkan dengan individu lelaki yang cuba membuktikan bahawa mereka masih mampu menarik perhatian kaum wanita pada usia sebelum tua. Dalam tempoh ini, pelbagai masalah hubungan keluarga boleh berlaku seperti ketidaksetiaan mahupun perceraian. Selain itu, ia juga dianggap usia berbahaya kerana terdapatnya kecenderungan bekerja keras yang keterlaluan, berfikir secara berlebih-lebihan atau mengamalkan cara hidup tidak seimbang atau tidak sihat, sedangkan individu dewasa pertengahan mempunyai keadaan fizikal yang tidak mengizinkan. Sebagai kesannya, individu mudah terdedah dengan pelbagai penyakit seperti lemah jantung, darah tinggi dan sebagainya. Disamping itu, individu peringkat ini juga terdedah kepada masalah mental yang serius jika tidak dapat mengawal dan mengimbangi masalah atau konflik dari dalam diri dengan keadaan usia mereka.

‘GENDER CROSSOVER EFFECT’
Kajian menunjukkan lelaki pada umur 55 tahun kurang aktif tetapi perempuan berubah dari pasif kepada aktif dari segi penyelesaian masalah. Dalam kata yang lain, lelaki muda mengunakan kekuatan atau paksaan kepada personalitinya untuk memanipulasi orang atau benda lain bagi mencapai matlamatnya. Tetapi, pada usia pertengahan, mereka berubah menjadi lebih kepada psikologi untuk memanipulasi, mempengaruhi atau memujuk untuk mendapatkan keinginan mereka. Proses ini adalah terbalik pada wanita. Hal ini kerana wanita didapati begitu asyik dengan tugas dan peranannya dalam menjaga dan membesarkan anak-anak semasa lewat remaja dan awal dewasa. Manakala lelaki pula lebih fokus pada saingan untuk memberikan yang terbaik untuk keluarganya. Apabila masa berlalu, lelaki menjadi lebih lebih bebas untuk relaks dan meneroka sisi feminin mereka dan begitu juga sebaliknya.
Bagi seorang pengkaji, Robert Peck, beliau telah menambah baik idea Erikson tentang konsep generativiti yang dibangunkan semasa dewasa pertengahan ini. Peck menyatakan bahawa semasa usia pertengahan ini, individu lebih fokus kepada mencapai sesuatu yang lebih sihat berbanding apa yang dikatakan Erikson tentang generativiti. Fokusnya meliputi;
1. ‘Valuing Wisdom versus Valuing Physical Powers’
• Kekuatan fizikal yang semakin berkurang, daya tarikan fizikal juga semakin berkurang. Jadi, semua ini tidak lagi jadi ukuran untuk kompetensi. Individu perlu belajar cara untuk menghargai pengetahuan mereka melalui pengalaman atau dengan kata lain menggunakan lebih pemikiran berbanding fizikal mereka.
2. ‘Socializing versus Sexualizing in Human Relationship’
• Pengalaman mengalami menopaus atau klimakterik. Manusia harus menilai semula hubungan mereka dengan maksud mereka harus menekankan prinsip ‘teman’(companionship) dan bukannya isu seksual semata-mata.
3. ‘Cathetic(emotional) Flexibility versus Cathetic Impoverishment’
• Mereka yang melalui usia dewasa pertengahan ini menyedari sesuatu tentang tolak-ansur emosi mereka. Mereka belajar bagaimana menunjukkan atau menyalurkan emosi mereka terhadap seseorang atau sesuatu seperti melihat rakan dan keluarga mereka meninggal, anak-anak meninggalkan rumah, pencen dan sebagainya.

4. ‘Mental Flexibility versus Mental Rigidity’
• Mereka yang berada dalam lingkungan usia pertengahan ini harus berperang dengan rasa kecukupan pengetahuan mereka. Kecukupan pengetahuan ini bermaksud mereka menolak idea-idea baru, penyelesaian dan alternatif. Ini adalah sifat-sifat mental yang rigid. Contohnya dengan menyatakan “Saya tidak fikir kenapa saya perlu ubah cara saya.”

Dari perspektif Levinson pula, beliau menyatakan bahawa transisi usia pertengahan adalah berhubung dengan persoalan personaliti dan konsep kendiri yang berubah semasa usia pertengahan ini. Ia juga menyatakan bahawa usia ini adalah satu titik perubahan yang besar dalam perkembangan personal. Ini akan menambahkan pengalaman seseorang itu dan mendedahkan mereka pada banyak perkara. Levinson juga percaya bahawa hidup pada usia pertengahan umur dirasakan seperti ditampar oleh realiti untuk menyedarkan mereka pada banyak perkara. Pengalaman mendesak manusia supaya memenuhi tuntutan dan rancangan; perkahwinan, pekerjaan, kepuasan sendiri, penguasan materi dan lain-lain. Transisi pertengahan usia juga dikatakan sebagai sebuah cermin yang dilihat memantulkan imej mereka yang sebenar. Mereka cenderung untuk berkelakuan lebih positif bagi menentukan bahawa segala yang tidak elok yang terpapar dalam cermin itu akan berubah berbanding ‘memecahkan’ cermin itu. Contohnya. Seseorang lelaki akan melihat dirinya sebagai seorang yang gila kerja kerana kesungguhannya sendiri untuk mencapai matlamat tertentu dalam kehidupannya. Kemudian baru dia sedar yang dia terlalu tumpukan kerjaya hingga mengabaikan perhubungan. Jadi, dia akan tersedar bahawa cara hidup dia tidak menjanjikan kebahagiaan yang dia mahukan. Nampak seperti sedikit mengecewakan tetapi, hal ini ada membawa kesan positif di mana ini merupakan satu langkah untuk berubah dan mencari kebahagiaan masa hadapan.
Ramai individu yang menyedari pada usia pertengahan ini mereka telah menstrukturkan hidup mereka, gaya kognitif ataupun strategi penyelesaian masalah mereka menjadi bertambah baik berbanding sebelumnya. Sesetengah pakar terapi percaya bahawa usia pertengahan memberi peluang kedua untuk memperbaik semula kehidupan. Bagi sesetengah orang pula, ini bermaksud untuk belajar dan berubah gaya pemikiran dan cara mereka bertindak. Terdapat juga enam jenis kelakuan biasa yang dikenalpasti merosakkan perhubungan dalam meniti usia dewasa pertengahan ini;

1. ‘Perfectionism’
• Beranggapan atau berekspektasi bahawa setiap orang dan setiap perkara harus bersifat sempurna.
2. ‘Caretaking/Rescuing’
• Melihat sejauh mana dia melakukan sesuatu untuk orang lain.
3. ‘People-Pleasing’
• Bertindak dengan berapa banyak ‘approval’ yang didapati daripada orang lain dan seterusnya mencorakkan tingkahlaku melaluinya.
4. ‘Martyrdom’
• Kerelaan untuk menderita dan mengalami kesakitan emosi dalam hubungannya.

5. ‘Workaholism’
Terlalu fokus kepada sesuatu aktiviti. Contohnya pekerjaan.
6. ‘Tap-Dancing’
• Kebolehan untuk berad dalam keadaan tidak ada komitmen atau tidak ada kaitan dengan sesiapa atau apa-apa sekalipun.
• Individu yang membina perhubungan jenis ini adalah individu yang mengelak daripada komitmen dan menolak tanggungjawab.
Dengan melihat kepada paten-paten ini, mereka dapat berusaha untuk mengubah diri mereka untuk menjadi lebih baik. Untuk melakukannya, mereka memerlukan sokongan dan bantuan seperti psikoterapi, kumpulan sokongan dan lain-lain.
TRANSISI PERTENGAHAN USIA DIKALANGAN LELAKI.
Perlu dinyatakan di sini bahawa kajian-kajian dalam bidang ini(perkembangan) pada peringkat dewasa pertengahan lebih banyak dilakukan ke atas lelaki berbanding wanita. Mungkin terdapat campurtangan faktor peranan sosial dan dominasi lelaki sebagai tunjang keluarga dengan tanggungjawab yang lebih besar berbanding wanita. Jadi, di sini dinyatakan serba sedikit tentang transisi-transisi yang terlibat pada usia pertengahan ini berdasarkan skema Levinson;
1. Transisi Pertengahan (usia 40-45)
• Tahap ini dikenalpasti sebagai penghubung antara dewasa awal dengan dewasa pertengahan.
• Manusia mula mempersoalkan tentang segalanya yang berkaitan dengan kehidupan mereka.
• Kadangkala, reaksi mereka melibatkan ekspresi emosi yang kuat dan kelakuan yang tidak rasional.
• Hal ini adalah kerana kekecewaan mereka kerana persoalan-persoalan hidup yang perlu mereka nilai semula dan berikan jawapan untuk setiap satunya.
• Tahap ini adalah sesuatu yang baik agar mereka dapat menilai semula dengan realistik terhadap halatuju mereka dalam kehidupan.
• Pencapaian yang terbaik pada tahap ini adalah mereka boleh menerima diri mereka dan orang lain dengan perubahan-perubahan yang mereka hadapi.
2. Struktur Awal Kehidupan (45-50 Tahun)
• Tahap ini muncul hasil daripada penilaian pada kehidupan dalam tahap sebelumnya.
• Bagi mereka yang berjaya melakukan rancangan dengan baik, ia akan
mempengaruhi cara penilaian semula mereka dan mereka yang tidak berjaya akan terus hidup dalam kehidupan mereka yang tetap dan membosankan.
3. Transisi Umur 50 (50-55 Tahun)
• Ia juga boleh dikatakan sebagai peluang kedua untuk menstrukturkan semula kehidupan.
• Lelaki yang tidak merasa tertekan dengan transisi usia mereka akan mengalami saat-saat yang sukar pada tahap ini.
4. Struktur Hidup Pengakhiran
• Tahap ini adalah tahap dimana individu melihat atau meletakkan sentuhan terakhirnya dalam menstrukturkan kehidupan mereka.
5. Transisi Dewasa Akhir
• Tahap ini adalah dimana individu-individu memperkukuhkan persiapan mereka
untuk menempuh usia tua mereka.
• Ianya meliputi perancangan untuk persaraan, menyelesaikan masalah kewangan dan ia juga menjurus ke arah penutupan kerjaya masing-masing.










DAFTAR PUSTAKA

Rujukan
Al-Quran
Santrock, J. W. 2004. Life span development. New York: Mc Graw Hill. (ms 1-64).
Psiko_Mid

bahaden.tripod.com

Sumber:  Diy4h’s wOrLd



TUGAS MAKALAH
PERKEMBANGAN DEWASA AWAL USIA 22-35 TAHUN


 







STIKES MUTIARA INDONESIA
SUMATERA UTARA - MEDAN


NAMA              : BERNARDO SIMATUPANG
NIM                  : 10.02.060
PROGRAM      : SARJANA ILMU KEPERAWATAN
DOSEN            : Ns. ROSETY S.Kep






Pertumbuhan dan Perkembangan Sepanjang Hayat
Pertumbuhan dan perkembangan manusia merupakan paten perubahan fizikal, kognitif dan sosio-emosi sepanjang pusingan hayat manusia. Manusia secara fitrahnya berkembang seperti bulan sabit: bersifat lemah pada usia awalnya, semakin membesar dan kuat pada usia pertengahan dan menjadi lemah kembali pada usia emas. Justeru, pertumbuhan dan perkembangan manusia meliputi dari saat terbentuknya janin manusia sehingga menjadi seorang bayi dan seterusnya berkembang menjadi seorang kanak-kanak, remaja, dewasa dan berakhir dengan detik kematian.
Falsafah Fitrah Kejadian Manusia
Ahli falsafah menanggap fitrah kejadian manusia berasaskan konsep tiga konsep iaitu semulajadi berdosa, tabula rasa dan ‘innate goodness’.
Pada kurun pertengahan, kanak-kanak dipercayai lahir dengan dosa dan kejahatan. Justeru, tujuan pengasuhan kanak-kanak adalah untuk membersihkan mereka daripada dosa-dosa tersebut. Pada kurun ke-17, John Locke memperkenalkan konsep tabula rasa. Kanak-kanak diibaratkan seperti ‘blank blanket’. Keperibadiannya terbentuk daripada pengalaman.
Pada kurun berikutnya, Jean-Jacques Rousseau memperkenalkan konsep innate goodness view. Menurutnya, kanak-kanak dilahirkan dengan keadaan sedia baik. Oleh itu, beliau mencadangkan agar kanak-kanak dibiarkan membesarkan secara semula-jadi dengan pengawasan yang minimum.
Falsafah Kejadian Manusia Daripada Perspektif Al-Quran & SunnahBerikut merupakan antara falsafah fitrah kejadian manusia yang diwariskan melalui Quran dan sunnah:
  • Manusia adalah sebaik-baik kejadian
  • Manusia adalah khalifah Allah (mengurus dan mentadbir alam) menuju kesejahteraan
  • Manusia pertama (Adam) dicipta dari tanah, manakala Hawa (isteri Adam) dicipta dari tulang rusuk kiri Adam
  • Anak lahir ibarat kain putih. Ibubapa yang menjadikannya seorang majusi, nasrani dsb.
  • Setiap manusia mempunyai dua musuh utama sejak lahir iaitu hawa nafsu dan syaitan
  • Para Rasul diutus untuk memimpin manusia pada jalan kebenaran
  • Manusia yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa & berakhlak mulia
  • Setiap manusia mempunyai nasib tersendiri (Qada’ dan Qadar)
  • Tujuan penciptaan manusia adalah untuk beribadah kepada Allah
  • Manusia bersifat gelisah dan tergesa-gesa, kecuali orang-orang yang sabar dan tetap dalam mendirikan solat dengan sempurna
  • Manusia dihidupkan dan dimatikan untuk diuji siapakah yang terbaik amalannya ketika di dunia
  • Pusingan hidup manusia ibarat bulan sabit
  • Setiap manusia akan diberi pembalasan di hari akhirat
  • Kehidupan di dunia bersifat sementara. Kehidupan abadi (tanpa kematian) adalah di akhirat.
Proses dan Jangka Masa Perkembangan
Pertumbuhan dan perkembangan manusia mempunyai persamaan dan perbezaan di antara satu sama lain. Perkembangan manusia juga bersifat kompleks kerana ianya terhasil daripada proses biologi, kognitif dan sosio-emosi manusia. Setiap manusia melalui proses kelahiran, tumbesaran dan kematian. Namun dalam proses tersebut, setiap individu melalui pengalaman yang berbeza dan akhirnya menjadikan setiap individu adalah unik.
Proses Biologi, Kognitif dan Psiko-Emosi
Proses biologi merupakan proses perubahan fizikal manusia secara semula-jadi. Gen daripada keluarga, pertumbuhan otak, pertambahan tinggi dan berat badan, perubahan kemahiran motor, perubahan hormon dan penurunan kardiovaskular mencerminkan peranan proses biologi dalam pertumbuhan manusia.
Proses kognitif merupakan perubahan pemikiran, kepintaran dan bahasa manusia. Proses sosio-emosi pula berkait dengan perubahan dalam hubungan manusia dengan orang lain, perubahan emosi serta personalitinya.
Kesemua proses ini saling berhubungan, berintegrasi dan mempengaruhi antara satu sama lain. Sehubungan itu, pertumbuhan dan perkembangan manusia adalah intergrasi antara proses biologi, kognitif dan sosio-emosi manusia.
Tempoh Perkembangan
Tempoh perkembangan merujuk kepada jangka masa dalam kehidupan seseorang yang ditandakan dengan beberapa kriteria. Tempoh perkembangan manusia dibahagikan tahap mengikut turutan Yaitu:
  1. Prenatal: Prenatal adalah tempoh masa dari dalam kandungan sehingga kelahiran. Melibatkan pertumbuhan pesat dari satu unit sel kepada satu ornisma kompleks.

  1. Bayi: 18 bulan hingga 24 bulan. Tempoh kebergantungan yang tinggi kepada orang dewasa dan tempoh permulaan aktiviti psikologi.

  1. Kanak-kanak awal: 25 bulan hingga 6 tahun. Juga dikenali sebagai peringkat pra-sekolah. Belajar menjadi self-sufficient, bersedia untuk belajar dan suka bermain dengan rakan sebaya.

  1. Kanak-kanak pertengahan dan akhir: 6 hingga 11 tahun. Mula bersekolah. Dikenali sebagai tempoh the elementary school year. Mula menguasai kemahiran membaca, mengira dan menulis.

  1. Remaja: Tempoh transisi daripada kanak-kanak kepada orang dewasa awal. Bermula antara 10-12 tahun sehingga 18-22 tahun. Mengalami pertumbuhan biologi yang pesat. Mula berdikari, membentuk identiti, berfikiran logik, abstrak dan idealistik.

  1. Dewasa awal: Awal 20-an hingga 30-an. Masa pengukuhan pribadi, ekonomi dan memulakan hidup berkeluarga.

  1. Dewasa pertengahan: 40 an-60-an. Menjadi matang dan memperolehi kepuasan kerjaya.

  1. Dewasa akhir: 60-an atau 70-an hingga meninggal dunia. Terbahagi kepada dua iaitu tua awal (65-74 tahun) dan tua akhir (75 tahun dan ke atas).
Isu Perkembangan
  1. Nature and nurture: Perkembangan dipengaruhi oleh faktor semulajadi (sifat biologi manusia) atau pengasuhan.
  2. Continuity and discontinuity: Perkembangan melibatkan perubahan kumulatif (continuity) atau distinct states (discontinuity)
  3. Kestabilan dan perubahan: Pembangunan manusia melibatkan kestabilan atau perubahan.
A. Perkembangan Aspek Fisik
Daur Pertumbuhan Fisik
Petumbuhan fisik tidak dapat dikatakan mengikuti pola ketetapan yang tertentu. Pertumbuha tesebut terjadi secara bertahap atau dengan kata lain seperti naik turunnya gelombang adakalanya cepat adakalanya lambat.
Daur Pertumbuha Utama
Studi tentang pertumbuhan fisik telah menunjukkan bahwa pertumbuha aak dapat di bagi menjadi 4 periode utama, dua periode ditandai dengan pertumbuhan yang cepat da dua periode lainnya dicirikan oleh pertumbuhan yang lambat. Selama periode pralahir dan 6 bulan setelah lahir, pertumbuhan tubuhnya sagat cepat. Pada akhir tahu pertama kehidupan pascalahirnya, pertumbuhan memperlihatkan tempo yang sedikit lambat dan kemudian menjadi stabil sampai si anak memasuki tahap remaja, atau tahap kemataga kehidupa seksualnya.
Keanekaragaman Daur Pertumbuhan
Ukuran dan bangun tubuh yag diwariskan secara genetik, juga mempengaruhi laju pertumbuhan tersebut. Anak-anak yang mempunyai bangun tubuh kekar biyasanya akan tumbuh dengan cepat dibandingkan dengan mereka yang bangun tubuhnya kecil atau sedang. Anak-anak dengan bangun tubuh besar ini, biyasanya akan memasuki tahap remaja lebih cepat dari pada teman sebayanya yang mempunyai bangun tubuh lebih kecil.
Besar Kecilnya Ukuran Tubuh
Besar kecilya tubuh seseorang dipengaruhi oleh factor keturunan dan juga factor lingkungan. Faktor keturunan menentukan cara kerja hormon yang mengatur pertumbuhan fisik yang dikelurka oleh lobus anterior dari kelenjar pituitary, suatu kelejar kecil yang terletak didasar sebelah bawah otak.
Tinggi Tubuh
Anak-anak dengan usia sebaya dapat memparlihatkan tinggi tubuh yang sangat berbeda, tetapi pola pertumbuhan tinggi tubuh mereka tetap mengikuti aturan yang sama. Bila dihitung secara rata-rata, pola ini dapat menggambarkan pertumbuhan anak pada usia tertentu. hal ini dipenganruhi oleh faktor dari dalam (gen) dan faktor dari luar seperti asupan gizi yang memadai untuk pertumbuhan tinggi badan

Berat Tubuh
Rata-rata berat bayi ketika dilahirkan adalah 3 sampai 4 kg, tatapi ada juga beberapa bayi yany beratnya 1½ sampai 2 kg.Pada waktu berusia 2 dan 3 tahun berat tubuh anak akan bertabah 1½ sampai 2 ½ kg setiap tahunnya. Setelah anak berusia 3 tahun, nampak berat tubuh tidak lagi bertambah dengan cepat, bahkan cenderung pelahan sampai saatnya nanti ia memasuki usia remaja. Pada usia 5 tahun, seorang anak yang normal akan memiliki berat tubuh yang berkisar antara 40 dan 45 kg.
Proporsi Tubuh
Proporsi tubuh atau perbandingan besar kecilnya anggota badan secara keseluruhan pada bayi jelas berbeda dari proporsi orang dewasa. Pertumbuhan tinggi dan berat badan menunjukkan bahwa pertumbuhan tinggi badan anak lebih cepat dari pada pertumbuhan berat badannya. Kecuali pada tahun pertama kehidupan sewaktu ia tumbuh dengan cepat
Tulang
Perkembangan tulang yang terjadi pada setiap manusia biasaya mencakup pertumbuhan tulang, perubahan jumlah tulang, dan perubaha komposisi tulang. Perkembangan tulang ini sejalan dengan kecenderungan pertumbuhan umumnya yaitu pada tahu pertama pertumbuhan cepat sekali, kemudia lambat da pada saat remaja menjadi cepat kembali.
Pertumbuhan tulang terjadi karea memang ada pemajanga pada ujung tulang. Epiphisis, juga disebut tulang rawa memisahka baying tulang atau yang disebut diaphsis dari tulang laiya.
Otot dan Lemak
Pada saat seseorang dilahirkan, dia sudah mempunyai serabut otot, tetapi masih belum berkembang. Setelah kelahiraya, serabut ini akan berubah ukuran, betuk dan komposisi. Pajag, lebar, dan ketebalan otot ini akan mengalami proses pertumbuhan. Memasuki usia dewasa, otot ini telah berkembang sebanyak lima kali dari saat dilahirkan.
Dalam perkembangan pembentukan sel lemak ada tiga periode kriis. Periode pertama selama tiga bulan terakhir kehidupan pra lahir, periode kedua selama dua sampai tiga tahun kehidupa pasca lahir dan periode ke tiga atara usia sebelas sampai tiga belas tahun.
Gigi
Biasanya gigi susu sudah akan memotong graham bayi ketika ia berusia enam sampai delapan bulan, tetapi kapan tepatnya gigi itu tumbuh keluar tergantug pada kesehatan, keturuan, gizi, jenis kelamin anak, dan factor lainnya. Rata-rata anak usia sembilan bulan sudah memilki tiga gigi sedangkan pada usia dua sampai dua setengah tubuh mereka akan memiliki dua puluh gigi susu yang telah tumbuh.
Setelah gigi susu tumbuh sempurna, dalam gusi anak nantinya calon gigi tetap mlai diberi kapur pengguat. Urutan gigi tetap yag diberi kapur penguat ini sama dengan proses terjadinya pemunculan gigi susu. Rata-rata anak berusia enam tahun akan mempunyai satu atau dua gigi tetap, pada usia sepuluh tahun mempunyai empat belas sampai enam belas gigi susu, da pada usia 13 tahun telah memiliki 27 atau 28 gigi tetap. Empat gigi tetap terakir, yang serig disebut sebagai gigi kebijakan akan tumbuh pada usia 17 dan 25 tahun.
B. Perkembangan Aspek Moral
Untuk mempermudah dalam membahas perkembangan moral, prlu untuk dimengerti arti istilah tersebut.
Perilaku moral berarti perilaku yang sesuai dengan kode moral kelompok sosial. “Moral”berasal dari kata latinyang berarti tatacara, kebiasaan dan adat. Perilaku moral dikendalikan oleh konsep-konsep moral- peraturan perilakuyang telah menjadi kebiasaan bagi anggota suatu budaya dan yang menentukan popla perilaku yang diharapkan dari seluruh anggota kelompok.
Perilaku tak bermoral berarti perilaku yang tidak sesuai dengan harapan sosial. perilaku demikian tidak disebabkan oleh ketidak acuhan akan harapan sosial, melainkan ketidak setujuan dengan standart sosial atau kurang adanya perasaan wajib menyesuaikan diri.
Perilaku amoral berarti perilaku yang lebih disebabkan ketidak acuhan terhadap harapan kelompok sosial dari pada pelanggaran sengaja terhadap standart kelompok. Beberapa diantara perilaku anak kecil lebih bersifat amoral dari pad takbermoral.
Pada saat lahir, tidak ada anak yang memiliki hati nurani atau skala nilai. Akibatnya, tiap bayi yang baru lahir dapat dianggap amoral. Tidak seorang anakpun dapat diharapkan mengembangkan kode moral sendiri. Maka, tiap anak harus diajarkan standart kelompok tentang yang bernar dan yang salah.
Dalam mempelajari sikap moral, terdapat empat pokok utama:
1) Mempelajari apa yang diharapkan kelompok sosial dari anggotanya sebagaimana dicantumkan dalam hukum, kebiasaan, dan peraturan.
2) Mengembangkan hati nurani.
3) Belajar mengalami perasaan bersalah dan rasa malu bila perilaku individu tidak sesuai dengan harapan kelompok.
4) Mempunyai kesempatan untuk interaksi sosial untuk belajar apa saja yang diharapkan anggota kelompok.
Pola Perkembangan Moral
Menurut Peaget, perkembangan moral terjadi dalam dua tahap. Tahap pertama disebut tahap realisme moral ( moralitas oleh pembatasan”. Tahap kedua disebut moralitas otonomi ( moralitas oleh kerja sama atau hubungan timbal balik)
Dalam tahap yang pertama ini seorang anak menilai tindakan sebagai benar atau salah atas dasar konsekuensinya dan bukan berdasarkan motifasi dibelakangnya. Moral anak otomatis mengikuti peraturan tanpa berfikir atau menilai, dan cendrung menganggap orang dewasa yang berkuasa sebagai
maha kuasa. Yang paling penting menurut Piaget bahwa anak menilai suatu perbuatan benar atu salah berdasarkan hukuman bukan pada nilai moralnya.
Di tahap kedua perkembangan kognitif anak telah terbentuk sehingga dia dapat mempertimbangkan semua cara yang mungkin untuk memecahkan masalah tertentu. Anak mulai dapat melihat masalah dari berbagai sudut pandang dan dapat mempertimbangkan berbagai faktor untuk memecahkan masalah.
Elizabeth B. Hurlock merumuskan tahap perkembangan manusia secara lebih lengkap sebagai berikut:
1. Masa Pranatal, saat terjadinya konsepsi sampai lahir.
2. Masa Neonatus, saat kelahiran sampai akhir minggu kedua.
3. Masa Bayi, akhir minggu kedua sampai akhir tahun kedua.
4. Masa Kanak- Kanak awal, umur 2 – 6 tahun.
5. Masa Kanak- Kanak akhir, umur 6 – 10 atau 11 tahun.
6. Masa Pubertas (pra adolesence), umur 11 – 13 tahun
7. Masa Remaja Awal, umur 13 – 17 tahun. Masa remaja akhir 17 – 21 tahun.
8. Masa Dewasa Awal, umur 21 – 40 tahun.
9. Masa Setengah Baya, umur 40 – 60 tahun.
10. Masa Tua, umur 60 tahun keatas.
2. Agama Pada Masa Anak- Anak
Sebagaimana dijelaskan diatas, yang dimaksud dengan masa anak- anak adalah sebelum berumur 12 tahun. Jika mengikuti periodesasi yang dirumuskan Elizabeth B. Hurlock, dalam masa ini terdiri dari tiga tahapan:
1. 0 – 2 tahun (masa vital)
2. 2 – 6 tahun (masa kanak- kanak)
Menurut Zakiah Daradjat, sebelum usia 7 tahun perasaan anak terhadap tuhan pada dasarnya negative. Ia berusaha menerima pemikiran tentang kebesaran dan kemuliaan tuhan. Sedang gambaran mereka tentang Tuhan sesuai dengan emosinya. Kepercayaan yang terus menerus tentang Tuhan, tempat dan bentuknya bukanlah karena rasa ingin tahunya, tapi didorong oleh perasaan takut dan ingin rasa aman, kecuali jika orang tua anak mendidik anak supaya mengenal sifat Tuhan yang menyenangkan. Namun pada pada masa kedua (27 tahun keatas) perasaan si anak terhadap Tuhan berganti positif (cinta dan hormat) dan hubungannya dipenuhi oleh rasa percaya dan merasa aman.
Rasa heran dan kagum merupakan tanda dan sifat keagamaan pada anak. Berbeda dengan rasa heran pada orang dewasa, rasa heran pada anak belum kritis dan kreatif. Mereka hanya kagum pada keindahan lahiriah saja. Untuk itu perlu diberi pengertian dan penjelasan pada mereka sesuai dengan tingkat perkembangan pemikirannya. Dalam hal ini orang tua dan guru agama mempunyai peranan yang sangat penting.

 

PERKEMBANGAN SOSIO-EMOSI DAN KRISIS DEWASA PERTENGAHAN

Usia dewasa pertengahan sememangnya membawa pelbagai perubahan dalam kehidupan manusia. Tidak terkecuali aspek sosio-emosi dan krisis yang melanda mereka pada tahap ini. Carl Jung menyatakan bahawa perubahan psikologi dirasakan bermula ketika umur 35 dan 40 tahun. Pada masa ini juga Jung berpendapat bahawa terdapat perubahan pada karakter personaliti yang terpendam selama ini (berubah atau timbul) manakala karakteristik yang lain semakin kurang penting dan mungkin diganti dengan tret personaliti yang berbeza. Skema Lavinson menyatakan bahawa transisi usia pertengahan bermula sekitar usia 40tahun dan bertindak sebagai penghubung kepada usia dewasa akhir. Ada 3 perkara penting yang terkandung dalam skema ini;

1. Melihat semula dan
2. Memperbaik aspek-aspek dalam kehidupan mereka dan menguji elemen-elemen pada struktur hidup mereka yang baru.
3. Menyelesaikan masalah psikologikal sebaik memasuki usia pertengahan.
Individu pada usia pertengahan ini dilabelkan sebagai ‘generasi sandwich’ kerana mereka bertanggungjawab ke atas ibu bapa dan dalam masa yang sama, mereka mempunyai tanggungjawab ke atas anak-anak mereka juga. Perkembangan personaliti pada usia pertengahan dapat dilihat daripada perubahan daripada perasaan atau emosi aktif kepada pasif. Penyelidik berpendapat bahawa pada usia 40, manusia merasakan mereka mampu mengawal persekitaran, halatuju dan juga akibat daripada keputusan mereka sendiri. Tetapi pada umur 60 pula, mereka merasakan kelakuan berisiko adalah sesuatu yang berbahaya dalam hidup mereka. Perspektif individu terhadap masa juga berubah dan ia mempengaruhi konstruk personaliti dan pemahaman kendiri mereka. Individu dewasa pertengahan ini menukar pandangan mereka bahawa masa adalah merujuk kepada apa yang tinggal sebelum mereka mati dan hal ini menyumbang tekanan untuk melakukan perubahan dalam hidup. Kimmel(1980) menyatakan bahawa personaliti usia pertengahan adalah lebih stabil daripada kehidupan awal mereka. Individu ini juga menambah pengalaman mereka untuk mengendalikan stress dan masalah.

Krisis Atau Transisi Dewasa Pertengahan.
1. Masa Transisi ( masa peralihan )
Usia dewasa pertengahan merupakan usia peralihan dari tahap dewasa awal ke tahap tua iaitu peringkat fungsi fizikal dan mental individu mula berkurangan.
Individu wanita mengalami menopause iaitu kehilangan kemampuan reproduksi , manakala individu lelaki mengalami perubahan dalam kejantanan mereka. Ketika melalui peringkat ini, samada lelaki atau wanita akan mengalami kekeliruan menjalani usia pertengahan. Individu di peringkat ini tidak tahu di mana kedudukan mereka yang sebenarnya kerana mereka berada di tengah-tengah, antara muda dan tua. Terdapat individu yang berasa tidak selesa (canggung) dan tidak tahu membawa diri mereka, hingga terdapat individu yang mencuba meyakinkan diri bahawa mereka masih muda dengan ucapan, cara berpakaian dan juga bertingkah laku seperti orang muda.


2. Masa Pencapaian (prestasi)
Pada usia 40-an, individu sudah mencapai tahap prestasi yang baik dalam hidup berikutan pendidikan dan juga pengalaman- pengalaman yang banyak. Individu tahap ini, kebiasaannya mempunyai hubungan-hubungan interpesonal yang luas dan mendapat kepercayaan untuk memegang sesebuah tanggungjawab atau jawatan dalam organisasi (pemimpin) dan mendapat status sosial yang kukuh dalam masyarakat. Manakala kedudukan kewangan pada tahap ini seharusnya adalah kukuh berikutan tahap ini adalah tahap individu sudah mencapai kejayaan dalam kerjaya.


3. Ketidakseimbangan Perubahan Pola Hidup
Penyesuaian terhadap perubahan pola hidup yang disebabkan oleh adanya perubahan fizikal dapat mempengaruhi keseimbangan psikologi seseorang. Terdapat beberapa perkara yang boleh menimbulkan ketidakseimbangan tersebut seperti berikut;

1. ketegangan somatik - iaitu tanda-tanda lanjut usia (tua) atau perubahan fizikal

2. ketegangan kebudayaan- iaitu kebiasaan dalam sosio-budaya yang menganggap bahawa individu yang muda adalah lebih baik (produktif).
3. ketegangan ekonomi – iaitu adanya tuntutan ekonomi dari keluarga berikutan keperluan pendidikan anak-anak dan sebagai lambang status keluarga.
4. ketegangan psikologi – “psychological stress” disebabkan kehilangan pasangan seperti kematian atau perceraian, ditinggalkan anak yang sudah berkahwin, tekanan kerja, kebosanan terhadap rutin harian yang sama (monoton) atau adanya perasaan “tidak muda lagi”.

4. “Usia Berbahaya”
Interprestasi dari “usia berbahaya” boleh dikaitkan dengan individu lelaki yang cuba membuktikan bahawa mereka masih mampu menarik perhatian kaum wanita pada usia sebelum tua. Dalam tempoh ini, pelbagai masalah hubungan keluarga boleh berlaku seperti ketidaksetiaan mahupun perceraian. Selain itu, ia juga dianggap usia berbahaya kerana terdapatnya kecenderungan bekerja keras yang keterlaluan, berfikir secara berlebih-lebihan atau mengamalkan cara hidup tidak seimbang atau tidak sihat, sedangkan individu dewasa pertengahan mempunyai keadaan fizikal yang tidak mengizinkan. Sebagai kesannya, individu mudah terdedah dengan pelbagai penyakit seperti lemah jantung, darah tinggi dan sebagainya. Disamping itu, individu peringkat ini juga terdedah kepada masalah mental yang serius jika tidak dapat mengawal dan mengimbangi masalah atau konflik dari dalam diri dengan keadaan usia mereka.

‘GENDER CROSSOVER EFFECT’
Kajian menunjukkan lelaki pada umur 55 tahun kurang aktif tetapi perempuan berubah dari pasif kepada aktif dari segi penyelesaian masalah. Dalam kata yang lain, lelaki muda mengunakan kekuatan atau paksaan kepada personalitinya untuk memanipulasi orang atau benda lain bagi mencapai matlamatnya. Tetapi, pada usia pertengahan, mereka berubah menjadi lebih kepada psikologi untuk memanipulasi, mempengaruhi atau memujuk untuk mendapatkan keinginan mereka. Proses ini adalah terbalik pada wanita. Hal ini kerana wanita didapati begitu asyik dengan tugas dan peranannya dalam menjaga dan membesarkan anak-anak semasa lewat remaja dan awal dewasa. Manakala lelaki pula lebih fokus pada saingan untuk memberikan yang terbaik untuk keluarganya. Apabila masa berlalu, lelaki menjadi lebih lebih bebas untuk relaks dan meneroka sisi feminin mereka dan begitu juga sebaliknya.
Bagi seorang pengkaji, Robert Peck, beliau telah menambah baik idea Erikson tentang konsep generativiti yang dibangunkan semasa dewasa pertengahan ini. Peck menyatakan bahawa semasa usia pertengahan ini, individu lebih fokus kepada mencapai sesuatu yang lebih sihat berbanding apa yang dikatakan Erikson tentang generativiti. Fokusnya meliputi;
1. ‘Valuing Wisdom versus Valuing Physical Powers’
• Kekuatan fizikal yang semakin berkurang, daya tarikan fizikal juga semakin berkurang. Jadi, semua ini tidak lagi jadi ukuran untuk kompetensi. Individu perlu belajar cara untuk menghargai pengetahuan mereka melalui pengalaman atau dengan kata lain menggunakan lebih pemikiran berbanding fizikal mereka.
2. ‘Socializing versus Sexualizing in Human Relationship’
• Pengalaman mengalami menopaus atau klimakterik. Manusia harus menilai semula hubungan mereka dengan maksud mereka harus menekankan prinsip ‘teman’(companionship) dan bukannya isu seksual semata-mata.
3. ‘Cathetic(emotional) Flexibility versus Cathetic Impoverishment’
• Mereka yang melalui usia dewasa pertengahan ini menyedari sesuatu tentang tolak-ansur emosi mereka. Mereka belajar bagaimana menunjukkan atau menyalurkan emosi mereka terhadap seseorang atau sesuatu seperti melihat rakan dan keluarga mereka meninggal, anak-anak meninggalkan rumah, pencen dan sebagainya.

4. ‘Mental Flexibility versus Mental Rigidity’
• Mereka yang berada dalam lingkungan usia pertengahan ini harus berperang dengan rasa kecukupan pengetahuan mereka. Kecukupan pengetahuan ini bermaksud mereka menolak idea-idea baru, penyelesaian dan alternatif. Ini adalah sifat-sifat mental yang rigid. Contohnya dengan menyatakan “Saya tidak fikir kenapa saya perlu ubah cara saya.”

Dari perspektif Levinson pula, beliau menyatakan bahawa transisi usia pertengahan adalah berhubung dengan persoalan personaliti dan konsep kendiri yang berubah semasa usia pertengahan ini. Ia juga menyatakan bahawa usia ini adalah satu titik perubahan yang besar dalam perkembangan personal. Ini akan menambahkan pengalaman seseorang itu dan mendedahkan mereka pada banyak perkara. Levinson juga percaya bahawa hidup pada usia pertengahan umur dirasakan seperti ditampar oleh realiti untuk menyedarkan mereka pada banyak perkara. Pengalaman mendesak manusia supaya memenuhi tuntutan dan rancangan; perkahwinan, pekerjaan, kepuasan sendiri, penguasan materi dan lain-lain. Transisi pertengahan usia juga dikatakan sebagai sebuah cermin yang dilihat memantulkan imej mereka yang sebenar. Mereka cenderung untuk berkelakuan lebih positif bagi menentukan bahawa segala yang tidak elok yang terpapar dalam cermin itu akan berubah berbanding ‘memecahkan’ cermin itu. Contohnya. Seseorang lelaki akan melihat dirinya sebagai seorang yang gila kerja kerana kesungguhannya sendiri untuk mencapai matlamat tertentu dalam kehidupannya. Kemudian baru dia sedar yang dia terlalu tumpukan kerjaya hingga mengabaikan perhubungan. Jadi, dia akan tersedar bahawa cara hidup dia tidak menjanjikan kebahagiaan yang dia mahukan. Nampak seperti sedikit mengecewakan tetapi, hal ini ada membawa kesan positif di mana ini merupakan satu langkah untuk berubah dan mencari kebahagiaan masa hadapan.
Ramai individu yang menyedari pada usia pertengahan ini mereka telah menstrukturkan hidup mereka, gaya kognitif ataupun strategi penyelesaian masalah mereka menjadi bertambah baik berbanding sebelumnya. Sesetengah pakar terapi percaya bahawa usia pertengahan memberi peluang kedua untuk memperbaik semula kehidupan. Bagi sesetengah orang pula, ini bermaksud untuk belajar dan berubah gaya pemikiran dan cara mereka bertindak. Terdapat juga enam jenis kelakuan biasa yang dikenalpasti merosakkan perhubungan dalam meniti usia dewasa pertengahan ini;

1. ‘Perfectionism’
• Beranggapan atau berekspektasi bahawa setiap orang dan setiap perkara harus bersifat sempurna.
2. ‘Caretaking/Rescuing’
• Melihat sejauh mana dia melakukan sesuatu untuk orang lain.
3. ‘People-Pleasing’
• Bertindak dengan berapa banyak ‘approval’ yang didapati daripada orang lain dan seterusnya mencorakkan tingkahlaku melaluinya.
4. ‘Martyrdom’
• Kerelaan untuk menderita dan mengalami kesakitan emosi dalam hubungannya.

5. ‘Workaholism’
Terlalu fokus kepada sesuatu aktiviti. Contohnya pekerjaan.
6. ‘Tap-Dancing’
• Kebolehan untuk berad dalam keadaan tidak ada komitmen atau tidak ada kaitan dengan sesiapa atau apa-apa sekalipun.
• Individu yang membina perhubungan jenis ini adalah individu yang mengelak daripada komitmen dan menolak tanggungjawab.
Dengan melihat kepada paten-paten ini, mereka dapat berusaha untuk mengubah diri mereka untuk menjadi lebih baik. Untuk melakukannya, mereka memerlukan sokongan dan bantuan seperti psikoterapi, kumpulan sokongan dan lain-lain.
TRANSISI PERTENGAHAN USIA DIKALANGAN LELAKI.
Perlu dinyatakan di sini bahawa kajian-kajian dalam bidang ini(perkembangan) pada peringkat dewasa pertengahan lebih banyak dilakukan ke atas lelaki berbanding wanita. Mungkin terdapat campurtangan faktor peranan sosial dan dominasi lelaki sebagai tunjang keluarga dengan tanggungjawab yang lebih besar berbanding wanita. Jadi, di sini dinyatakan serba sedikit tentang transisi-transisi yang terlibat pada usia pertengahan ini berdasarkan skema Levinson;
1. Transisi Pertengahan (usia 40-45)
• Tahap ini dikenalpasti sebagai penghubung antara dewasa awal dengan dewasa pertengahan.
• Manusia mula mempersoalkan tentang segalanya yang berkaitan dengan kehidupan mereka.
• Kadangkala, reaksi mereka melibatkan ekspresi emosi yang kuat dan kelakuan yang tidak rasional.
• Hal ini adalah kerana kekecewaan mereka kerana persoalan-persoalan hidup yang perlu mereka nilai semula dan berikan jawapan untuk setiap satunya.
• Tahap ini adalah sesuatu yang baik agar mereka dapat menilai semula dengan realistik terhadap halatuju mereka dalam kehidupan.
• Pencapaian yang terbaik pada tahap ini adalah mereka boleh menerima diri mereka dan orang lain dengan perubahan-perubahan yang mereka hadapi.
2. Struktur Awal Kehidupan (45-50 Tahun)
• Tahap ini muncul hasil daripada penilaian pada kehidupan dalam tahap sebelumnya.
• Bagi mereka yang berjaya melakukan rancangan dengan baik, ia akan
mempengaruhi cara penilaian semula mereka dan mereka yang tidak berjaya akan terus hidup dalam kehidupan mereka yang tetap dan membosankan.
3. Transisi Umur 50 (50-55 Tahun)
• Ia juga boleh dikatakan sebagai peluang kedua untuk menstrukturkan semula kehidupan.
• Lelaki yang tidak merasa tertekan dengan transisi usia mereka akan mengalami saat-saat yang sukar pada tahap ini.
4. Struktur Hidup Pengakhiran
• Tahap ini adalah tahap dimana individu melihat atau meletakkan sentuhan terakhirnya dalam menstrukturkan kehidupan mereka.
5. Transisi Dewasa Akhir
• Tahap ini adalah dimana individu-individu memperkukuhkan persiapan mereka
untuk menempuh usia tua mereka.
• Ianya meliputi perancangan untuk persaraan, menyelesaikan masalah kewangan dan ia juga menjurus ke arah penutupan kerjaya masing-masing.










DAFTAR PUSTAKA

Rujukan
Al-Quran
Santrock, J. W. 2004. Life span development. New York: Mc Graw Hill. (ms 1-64).
Psiko_Mid

bahaden.tripod.com

Sumber:  Diy4h’s wOrLd



Tidak ada komentar:

Posting Komentar